torsdag 15 april 2010

Världsboksdagen


En liten tävling inför Världsboksdagen, den 23 april!

Ni kan hämta lappar hos mig på skolbiblioteket, eller skriva av dem härifrån bloggen och lämna svaren till mig. Priset blir.....en bok!

Gissa bokcitat!
Skriv vilken bok citatet kommer ifrån och vinn en bok…

1. Det här skulle bli den bästa sommaren. Det var så det var planerat. Men så gick allt åt helvete. Helt åt helvete.
Vi hade drömt om den här sommaren så länge, snackat om den så mycket, allt var bestämt, allt var ordnat.

2. Det var Luthers tur att rycka på axlarna. Jonathan grep tag i vargmänniskan. ”Vem är Vendetta?” viskade han.
”Det tror jag inte du vill veta.”
”Man ska inte tillåta att folk gör vad som helst”, sa Jonathan.
”Det sa du själv.”
”När Vendetta är inblandad kan man bli tvungen att göra ett undantag”, sa Carnegie. ”Hoppa in här nu och var tyst.”

3. ”Snälla du, försök hålla sams med honom den här gången”, säger mamma. ”Owen tycker så illa om bråk.” Det är inte sant. Owen älskar att ställa till bråk mellan mamma och mig. Inte för att det kräver någon större ansträngning. Det kan väl räcka med att säga att mitt förhållande till kvinnan som tydligen har förr mig är skakigt.

4. ”Jag kommer ihåg att jag blev imponerad av din skicklighet med svärdet med svärdet”, sa farbror och nickade tankfullt. ”Du borde ha varit pojke, Kimi. Tänk vilken krigare du skulle ha blivit!”
Jag log och gick före min farbror uppför stentrappan och längs den täckta gångvägen fram till mottagningshallen. En dag ska jag visa min familj att även en flicka kan vara en stor krigare, tänkte jag.

5. ÄMNE: SAWAKO-SAN, SKA VI SKAPA EN FIKTIV VÄRLD?
”är du inte också trött på en massa grejer i ditt liv? Föräldrar som bara tjatar om att man måste plugga är alltid jobbiga, men det jag retar mig mest på är mina kompisar.”

6. Birdie stod bredvid honom på verandan och hon såg tvärtom fräschare ut än i våras – lite smalare och gladare. Hon spanade ivrigt ut över gruppen av människor nedanför trappan. Leeda såg sig om för att försöka upptäcka vem Birdie letade efter. Men istället fastnade hennes blick på Murphy som stod längst bak och såg sur ut, med mörka ringar under ögonen och armarna hårt i kors.

7. ”Är du helt knäpp”, sa Manda upprört. ”Vad håller ni på med? Han är ju för fan
nästan ihop med…!”
”Tror du inte jag vet?” sa Nina dovt ner i kudden. ”Tror du jag är dum?”


Annette Olsson
Skolbibliotekare, Båtsmansskolan VT 2010

2 kommentarer:

  1. Louise Österman 7 behk22 april 2010 kl. 17:49

    1 Liv och Lovisa
    7 Min typ brorsa
    5 Chain mail

    SvaraRadera
  2. Louise; Precis! Det är inte så många som varit med och tävlat, så du får absolut ta med dig en bok hem! Jag tar med mig de som du kan välja emellan på måndag!

    Kul att du varit inne på bloggen, hoppas du kan hitta några tips som jag inte visat dig redan!

    SvaraRadera