måndag 26 april 2010

Mamma, pappa, barn


MAMMA, PAPPA, BARN; Carin Gerhardsen

Detta är andra delen i Carin Gerhardsens HAMMARBYSERIE. Jag märkte när jag började läsa att det var ett tag sedan jag läste första delen; PEPPARKAKSHUSET. Jag hade glömt av en del av handlingen och personerna var lite suddiga i början. Jag ska försöka läsa tredje delen VYSSAN LULL hyfsat snart, för att ha karaktärerna färska i minnet.

Jag gillar det här. Det är väl sammansatta personer och det känns äkta. Det som gör att jag inte kunde släppa boken var delarna om lilla treåringen Hanna. Hjälp, vad nervpirrande dessa stycken var!

Hanna vaknar och det är tyst i lägenheten. Pappa är bortrest, men i lägenheten ska mamma och lillebror finnas. Mamma har sagt åt Hanna att försöka stanna kvar lite längre i sängen om hon vaknar tidigt och det är tyst i lägenheten. Det gör hon, men till slut kan hon inte hålla sig längre. Hon kliver upp och börjar leka lite tysta lekar på sitt rum. Allt för att inte störa. Så duktig. Men, tillslut går det inte längre. Det är inte kul att leka helt ensam och Hanna är hungrig.

Hon tassar försiktigt ut i lägenheten och öppnar dörren till föräldrarnas sovrum, som till Hannas bestörtning är tomt. Mamma måste ha tagit med sig lillebror och flyttat ifrån Hanna för att hon varit så besvärlig.

Hanna är en modig och påhittig liten dam. Hon kommer på sätt att tina pytt-i-panna när hon märker att hon fortfarande är hungrig, fast hon ätit upp allt godis. Hon tänker sig också för och plockar undan efter sig så mamma ska bli nöjd om hon bestämmer sig för att komma tillbaka…Jag tror alla föräldrar som läser den här boken får lite svindel…Tänk om…

Till slut så börjar hon ringa lite nummer på måfå för att försöka hitta pappa i Japan. Det går ju inte bra alls, men hon kommer till en tant som förstår att något är riktigt fel. Det visar sig att Hanna fått tag på en riktig krutgumma. Hon ringer till polisen och sätter fart på dem, och ger sig inte vid lite motstånd. När hon tycker att saker och ting utvecklar sig lite väl långsamt ger hon sig iväg ut själv och efter Hannas beskrivning av vad hon kan se ifrån sitt fönster börjar hon leta efter rätt lägenhet…

Kanonbra bok (böcker) som rekommenderas, och jag ska absolut läsa trean också!

2 kommentarer:

  1. Carin Gerhardsen är verkligen en författare som faller mig väl i smaken. Jag har läst de tre böcker som har utkommit i Hammarbyserien och nu väntar jag med spänning på den fjärde!

    SvaraRadera
  2. Jag står i kö på den tredje, och ser verkligen fram emot att läsa den! Jag läste precis en annan deckare; Okänt offer av Tana French, den andra i en serie. Också mycket bra!

    SvaraRadera