onsdag 14 april 2010

Kristin Lavransdotter


KRISTIN LAVRANSDOTTER; Sigrid Undset

Åttorna på skolan arbetar med kärlek som tema, och ska läsa varsin roman. När jag gick och plockade ihop romaner om kärlek i någon form (tjej-kille, kvinna-man, tjej-tjej, kille-kille, kärleken till ett land, ett djur, ett barn osv) stannade jag framför Undsets KRISTIN LAVRANSDOTTER. För mig är detta kärleksromanernas kärleksroman, och jag tänkte att kanske, kanske någon skulle kunna nappa…Vi får väl se!

En mycket kort beskrivning;

Romanen utspelar sig i Norge på 1300-talet. Kristin, dotter till Lavrans möter Erlend Nikulausson och blir förälskad. Släkten bor på gården Jörundsgård och lever ganska isolerat och Lavrans är en respekterad och omtyckt man i bygden.

Man får i de tre delarna; Brudkronan, Husfrun och Korset följa Kristin från ung flicka genom livet. Hon går emot sina föräldrars vilja, traditioner och oskrivna regler. Kristin kan, efter det att hon för första gången mött Erlend, inte styra över sitt öde. Trots att hon vill vara till lags och inte dra vanära över sin familj har hon inget annat val än att låta sina känslor styra. Kärleken till Erlend går före allt annat.

Tillägg 17/5

Ingen av åttorna valde denna bok...! Jag hade väl egentligen inte trott det heller, men det hade varit roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar