onsdag 21 april 2010

Om jag stannar


OM JAG STANNAR; Gayle Forman

En sorglig, vacker och tycker jag, underbar bok!

Vi träffar Mia, som spelar cello och har sökt (och blir förmodligen antagen) till Juilliard efter high school.

Mia lever med sin mamma, pappa och lillebror Teddy i en starkt sammansvetsad familj. Hela familjen är musikalisk. Mia har gjort lite av en omvänd musikalisk revolt då hon fastnat för klassisk musik. Mamman och pappan är före detta punkare och trodde först inte riktigt på Mias intresse för klassiskt. Men, när de förstod att hon menade allvar hade hon deras fulla stöd.

Det finns en pojkvän också, Adam, som spelar i band. Även här finns en liten ”smak konflikt” gällande musik. Musikaliskt ligger Adam närmare Mias föräldrar än Mia själv.

Dagen då hela livet förändras för Mia har skolorna i staden stängt på grund av snöoväder. Mias pappa är lärare, så han får också ledigt. För att de ska kunna göra någonting tillsammans hela familjen tar mamman ledigt och så ger de sig iväg med bilen för att hälsa på bekanta. De kommer inte långt innan de är med om en bilolycka där alla utom Mia dör.

Vi får följa vad som händer genom Mias utomkroppsliga upplevelser. Från början tror hon att lillebror fortfarande lever, men får efter ett tag reda på att även han omkommit. Mia hör och ser allt som händer ovanifrån. Hon ser sina släktingar och vänner som vakar över henne, och hon ser sin pojkvän när han kommer för att träffa henne. Parallellt får vi hela tiden tillbakablickar i Mias liv som gör att historien blir komplett.

Till slut förstår Mia att hon kan välja. Det handlar om hennes egen vilja att stanna kvar i livet utan sin närmsta familj, men med släkt och vänner som älskar henne. Eller om hon väljer att släppa taget och försvinna ifrån dem.

Jag blev helt tagen av den här boken. Den grep mig från allra första sidan. Fint språk, och väl sammansatta personligheter gör att det är en fröjd att läsa. Även om jag satt för mig själv och snyftade de två sista kapitlen i boken…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar