torsdag 26 augusti 2010

VÄLKOMNA ALLA NYA PÅ BÅTSMANSSKOLAN!


VÄLKOMNA ALLA NYA ELEVER PÅ BÅTSMANSSKOLAN!

Och välkomna också alla målsmän till nya elever på Båtsmansskolan!

Jag heter Annette Olsson och arbetar som skolbibliotekarie. Jag arbetar också vissa dagar nere på huvudbiblioteket i Mölnlycke. Vill ni låna böcker tillsammans med era barn och få lite tips på plats så är jag säkrast där tisdag eftermiddag och kväll.

På skolan finns jag på plats måndag, onsdag och torsdag.

Här på bloggen skriver jag bland annat lite kort om de barn och ungdomsböcker jag läser, och tipsar också om länkar till lite olika författare och andra bra sidor era barn kan ha nytta av i sitt skolarbete.

Nedan har jag skrivit lite om det som jag går igenom med eleverna när de kommer som nya till skolan. Det är bra om ni som målsmän också är medvetna om vad som gäller vid lån av både skolböcker och skönlitteratur.

Först går jag igenom de olika hyllorna och visar var de kan hitta olika typer av litteratur, så de ska känna sig hemma på biblioteket. Under terminerna så kommer jag ut i klasserna med jämna mellanrum och bokpratar och tipsar om bra böcker.

Därefter berättar jag lite vad som gäller när man lånar och när man är på biblioteket;

• Tänk på att inte störa andra. Alla ska känna att skolbiblioteket är ett lugnt ställe dit man kan gå om man vill sitta i lugn och ro och läsa en bok eller plugga. Självklart får man prata med varandra, men tänk på att visa hänsyn.

• Datorerna är ENBART till för skolarbete! Surfar på nätet gör man hemma.

• Det är jätteroligt när det kommer in elever på biblioteket och sitter och läser! Ni är varmt välkomna! Men, det är inte OK att bara lämna alla böcker man tagit fram på bord och i soffor när man går…man ställer tillbaka böckerna efter sig. Vet ni inte var de ska stå så frågar ni mig så hjälper jag er.

• Självklart har man inga skor i soffor och på borden. Det är inte så trevligt för nästa person som kommer in.

• Var rädd om böckerna! De skolböcker ni lånar är det ni själva som har ansvaret för. Vissa av böckerna ska ni ha i fyra år…det är viktigt att ni inte blandar ihop era böcker med kompisens. När ni sedan ska lämna tillbaka boken är det viktigt att ni lämnar samma bok som ni lånat. Annars finns ju den boken kvar på ditt lånekort. Klä om böckerna med plast eller omslagspapper och skriv namn på etiketterna så är det lättare att hålla ordning på dem!

Senare under läsåret kommer jag att träffa alla 6:or i biblioteket för en liten genomgång av lite olika databaser som eleverna har tillgång till och för att prata lite om informationssökning på nätet och källkritik. Vi kommer också att titta lite på Härryda kommuns hemsida och gå igenom hur man söker i bibliotekskatalogen.

Om det är någon som undrar över någonting så är ni välkomna att ta kontakt med mig per telefon eller E-post. Telefon nr står på skolans hemsida och E-post adressen är;
annette.olsson@harryda.com

Jag hoppas ni kommer att trivas på Båtsman och att ni kommer att hitta många bra böcker att läsa, och glöm inte att alla är välkomna att komma med tips här på bloggen eller att kommentera inlägg!

1 kommentar:

  1. Hej Annette, jag blir glad när jag ser hur du brinner för skolans bibliotek! Det borde vara en mänsklig rättighet att alla skolor har ett välfungerande bibliotek!
    Något som elever ofta upplever som tråkigt är bokrescensioner. Jag vill därför tipsa om Läsloggen, Lilla Läsloggen och affischerna Bokbladet och Bokrapport från Majemaförlaget, där blir det roligt, kreativt och lärorikt att reflektera över sin läsning http://majema.se/laromedel/svenska/lasloggar?SID=182f116a371d61e3f51eb2baa24e2f67

    SvaraRadera