tisdag 31 augusti 2010

Sommaren jag blev vacker


SOMMAREN JAG BLEV VACKER; Jenny Han

Det här är första boken i en trilogi, och jag kommer absolut att läsa de andra delarna också när de kommer ut. Andra delen har redan kommit ut på engelska.

Vi får möta två familjer, eller delar av dem, som alltid firar sommaren tillsammans i en av familjernas sommarhus precis vid havet. Miljöerna är underbara; gammalt lagom slitet trähus med skönt nedsuttna soffor, stora träverandor, härligt kök, precis vid stranden osv. Man blir avundsjuk! Jag vill också ha ett sådant hus att åka till varje sommar.

Huvudpersonen heter Belly och kommer till huset tillsammans med sin storebror Steven och sin mamma Laurel som är barndomsvän till Susannah, som äger huset. Susannah har två söner; Conrad och Jeremiah, som Belly och Steven då har träffat varje sommar ända sedan de var riktigt små.

Man får tillbakablickar genom hela boken, vilket ger en djupare bild av hur relationerna mellan ungdomarna har varit genom åren.Det står ganska snart klart att Belly är förälskad i Conrad, och har varit det i många år, medan Jeremiah är intresserad av Belly. Men, saker och ting förändras? Det är mycket som händer denna sommaren. På både gott och ont.

Det är mest Belly man följer, hur hon tänker och vad hon känner. Det kommer ytterligare en kille, Cam, in i bilden vilket komplicerar saker ännu mer. Det är svårt för alla inblandade att förhålla sig till varandra. Är det som syster och "nästan" bror, eller tjej och kille? Ingen vet riktigt nu när de alla blivit äldre. Conrad har också andra bekymmer denna sommar. Det har de alla, men det kanske märks tydligast på Conrad som har svårt att hantera situationen.

Jag tycker alla personer i boken är kärleksfullt beskrivna, men kan inte låta bli att jämföra Belly med Auden, som huvudpersonen heter i Mycket mer än så av Sarah Dessen. Det är en hel del likheter, men jag tyckte nog mer om Auden. Trots sin bristfälliga sociala förmåga känns hon på något vis som en varmare person.

Men, som sagt, jag kommer absolut att läsa del två och tre och jag tror att det här är en bok som kommer att vara utlånad mycket i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar