torsdag 6 maj 2010

Det är så logiskt alla fattar utom du


DET ÄR SÅ LOGISKT ALLA FATTAR UTOM DU; Lisa Bjärbo

Här är en bok som jag har väntat på att få läsa! Oj, vad jag har väntat…Jag tycker ju om Johanna Lindbäcks böcker, och Lisa Bjärbo har blivit jämförd med JL på flera ställen. Jag undrade ju så klart om det skulle kännas för likt för att kännas bra, om handling eller personer skulle vara för lika handling eller personer in någon av JL:s böcker. Men, nej! Jag sträckläste DET ÄR SÅ LOGISKT…och jag tyckte väldigt mycket om det jag läste. Skönt!

Språket håller (det låter inte som när en vuxen människa försöker låta ungdomlig. Brrr, det kan låta riktigt illa…)

Vi har Ester och Johan som går på gymnasiet, och som har känt varandra ända sedan de var riktigt små. De har hållit ihop i vått och torrt. Riktiga bästisar. De har varit de emot hela världen. Ester är spontan, snurrig, pratig och glad. Johan lite mer stillsam, den som håller tillbaka. Den som väntar ut utbrotten, och står stadigt på andra sidan.

Det hade nog kunnat fortsätta sådär, i alla fall tills någon av dem blev kär på riktigt och det kanske inte skulle finnas lika mycket tid kvar åt Ester och Johan. Om det inte hade varit så att Johan sedan fyra år tillbaka ungefär har vetat att han är kär i Ester. Inte bara kompis alltså, utan kär i, på riktigt. Trots detta har han valt att inte berätta, han hoppas att det ska gå över av sig självt.

Ester däremot, är galet kär i Adam. Charmig hårdrocks kille som spelar i band. Efter månader av längtande blickar och viskande i korridorer ser Adam plötsligt Ester. Efter en spelning följer hon med till replokalen, och sedan är de ett par. Kanske? Eller? Ester vet inte riktigt. De första dagarna efter spelningen är hon fruktansvärt nervös att han inte ens ska känna igen henne. Det gör han, och de börjar träffas lite grand.

Här någonstans tar Adams tålamod slut. Han vill inte låtsas längre, utan berättar för Ester hur han känner. Sedan blir det tyst…De kan inte riktigt umgås längre. De där orden som blivit sagda far runt emellan dem och Adam drar sig undan, undviker Ester..

En invändning jag har är om tjejen som kommer inflyttandes i klassen, Amanda från Göteborg, som blir intresserad av Adam och som Adam kanske känner något för. Hon är i alla fall inte lika komplicerad som Ester att ha att göra med, tycker han. Här blir det lite för uppenbart vad som ska hända. Fast hur skulle Ester annars få upp ögonen för vad som håller på att hända och för hur hon egentligen känner för Johan? Jag vet inte.

En person jag gillar väldigt mycket är Esters brorsa Emil. Wow, vilken kille! Underbart också att läsa om syskon som är snälla mot varandra och bryr sig på riktigt, utan att det blir töntigt och fel. Väldigt fint skildrat. Men Emil, jag skulle nästan önska att han fick en egen bok. Att Lisa Bjärbo ska skriva fler ungdomsböcker, med eller utan Emil i, är någonting jag absolut önskar!

Likheten med Johanna Lindbäcks böcker ligger mycket i hur de skildrar ”vanliga människor” med ”vanliga problem”. Men, vanliga problem innebär ju inte att de inte är viktiga. Tvärtom! De är jätteviktiga. Både JL och LB är duktiga på att skildra vardagsproblem som inte känns konstruerade, med hög igenkänningsfaktor.

Nu ser jag fram emot att få läsa Johanna Lindbäcks fjärde bok SAKER SOM ALDRIG HÄNDER!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar