måndag 17 maj 2010

Den tionde gåvan


DEN TIONDE GÅVAN; Jane Johnson

Jag hade inga förväntningar alls när jag började lyssna på Sharon Dyalls uppläsning av DEN TIONDE GÅVAN. På boken i sig alltså. Anledningen till att jag valde den här cd-boken var just att det var Sharon Dyall som läste. Jag hade tidigare hört henne läsa TUSEN STRÅLANDE SOLAR och tycker att hon gör detta helt fantastiskt.

Jag behövde inte lyssna alls länge innan jag var helt inne i denna historia. Personerna blir levande och man ser dem verkligen framför sig. I och med att berättelsen utspelar sig i två tidsplan, dels i nutid och dels under 1600-talet, blir det aldrig tråkigt.

Julia Lovat får i avskedsgåva av sin älskare sedan 7 år tillbaka (som också är hennes barn- och ungdomsväns man) en bok om broderier. Michael som visar sig vara en riktig typ fick tag på boken via en annan vän till Julia. När han senare får reda på att den kan vara värd en del pengar gör han allt för att få tillbaka den.

Julia blir helt fascinerad av boken eftersom det med tunn fin stil över sidorna med broderimönster är skrivet en dagbokstext från 1600-talet. Det är Catherine Ann Tregenna, en ung kvinna från Cornwall, som skriver. Till en början ar Catherine, kallad Cat, allmänt uttråkad och önskar sig lite mer spänning i sitt liv. Just spänning får hon mer än nog av när hon och halva befolkningen i staden där hon bor blir bortförda av muslimska pirater från Marocko. De som överlever sjöresan blir sålda som slavar på marknaden.

Julia fängslas av Cat’s historia och följer efter i hennes fotspår till Marocko för att försöka få reda på vad som verkligen hände med henne och de andra invånarna från Cornwall. Genom ett par bevarade brev ifrån samma tidsepok får Julia klart för sig att händelsen med piraterna faktiskt har ägt rum, samt att Rob, Cat’s fästman hemma i Cornwall, ger sig iväg till Marocko för att försöka köpa henne fri.

Den här boken innehåller inte bara en utan flera kärlekshistorier. Jag blev helt klart positivt överraskad och hoppas på fler böcker av Jane Johnson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar