torsdag 27 maj 2010

Bryta om


BRYTA OM; Åsa Anderberg Strollo

Jag såg plötsligt att jag inte skrivit om BRYTA OM här på bloggen, vilket är mycket märkligt eftersom det här är en av mina absoluta favoriter!

Vi får träffa Minna som precis ska börja gymnasiet. Hon har medvetet valt en skola som ligger på andra sidan av stan (Stockholm) för att inte behöva riskera att hamna med människor som känner henne sedan tidigare.

Grundskolan har präglats av stök och Minna har rykte om sig att vara en besvärlig och våldsam tjej. Vilket inte är alls konstigt. Hon har sedan hon varit liten bott ensam med sin mamma som är psykiskt sjuk och har åkt in och ut på vårdhem i alla år. Minna har med andra ord fått ta hand om både sig själv och dessutom sin mamma alltför länge. Pappan är mycket frånvarande, fullt sysselsatt med sin nya, mer lätthanterliga, familj.

Nu har allt vridits om ytterligare ett snäpp och mamman är riktigt dålig. Trots sin oerhört utsatta situation är Minna helt inställd på att klara gymnasiet. Hon har allt klart för sig. En helt ny skola som innebär en helt ny start. Ingen vet vem hon är, hon kan vara vem hon vill och lämna det gamla bakom sig.

Pengar är naturligtvis ett problem, men ingenting som hon inte kan lösa. Lite trixande med skolkorten och en tom glasslåda med till skolan som hon kan fylla med skolmat är några av sätten hon använder sig av för att klara vardagen.

Det visar sig dock att en av de första personer hon träffar på i den nya skolan är en tjej hon känner sedan tidigare, vilket omkullkastar alla Minnas planer. På grund av vissa händelser i klassen faller Minna in i sitt gamla mönster, och våldet trappas upp mer eller mindre av sig självt tills allt faller samman.

En mycket angelägen bok om ensamma och utsatta ungdomars situation. Jag drabbades helt klart hårt när jag läste den för några år sedan och har sedan dess pratat mig varm för boken i många olika sammanhang. Läs, läs, läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar