onsdag 20 oktober 2010

Radhusdisco

RADHUSDISCO; Morgan Larsson


Det här är Morgan Larssons debut. En barn och ungdomsskildring som utspelar sig i Trollhättan, staden där alla vägar bär till Saab.

Boken är indelad i tre delar; lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet. Vi får följa Morgan från först dagen i ettan tills han går sin sista dag i nian och det allra sista sommarlovet tar sin början.

Morgan är en kille som tänker mycket. Han klurar och funderar. Säkert för mycket ibland, vilket gör att han går omkring och oroar sig för en del saker som killar i hans ålder egentligen inte behöver tänka så mycket på. Jag föreställer mig att han har haft lite ont i magen en del nätter under sin uppväxt, när han antingen tror att något hemskt ska hända på grund av något han gjort eller sagt eller för att han grubblar på livets stora gåtor och orättvisor.

Det här är ingen mörk historia. Morgan är en kille som trivs med livet. Mamma, pappa och småsyrror är snälla, kompisar har han, och det går bra i skolan. Igenkänningsfaktorn är mycket hög! Jag är några år äldre än Morgan Larsson, men känner igen mig massor, och jag tror det är ännu mer så med manliga läsare.

Jag satt med ett leende på läpparna mest hela tiden när jag läste den här boken. Språket är fint och känns helt naturligt. Jag är helt fascinerad över alla minnen som kom forsande över mig när man läste om låtar, kläder och företeelser i största allmänhet. Jag känner mig i allmänhet inte särskilt gammal, men när man läser det här så inser man att det gått en del år sedan man själv gick ur nian!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar