måndag 4 oktober 2010

Den femte mannen

DEN FEMTE MANNEN; Petter Lidbeck

Jag har inte läst alla delarna i Petter Lidbecks serie 3 tjejer, men jag har läst några stycken. Av de jag har läst så tycker jag nog mest om den här senaste, Den femte mannen.

Det är inga större skillnader om man jämför med de andra delarna, inga direkta överraskningar. Det är fortfarande Pella, Siri och Tyra det handlar om. Siri är fortfarande yrvädret, den rättframma. Hon som gör först och tänker sedan. Tyra är den som, i alla fall försöker, hålla tillbaka sin tvillingsyster så gott det går, och Pella hamnar någonstans mitt i mellan tvillingarna.

Vad som är lite läskigare i den här boken, tycker jag, är att Pellas lillebror Niels råkar illa ut. Niels är det barn Pellas pappa har tillsammans med sin nya fru, Lone, som är dansk.

Det är när Pella passar Niels som han försvinner. Han blir kidnappad och det dröjer inte länge förrän de blir kontaktade av kidnapparna. Lones familj har löjligt mycket pengar, och det är en del av dessa pengar kidnapparna är ute efter.

Det är en klurig berättelse, och tjejerna lyckas med gemensamma ansträngningar lösa det hela, även om det är på håret. Jag vet några som bara går i trean som läser den här serien, men den här tror jag man ska läsa när man går i kanske femman, sexan eller sjuan. Det är rätt så många trådar att hålla reda på.

Jag ser fram emot att få läsa nästa del i serien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar