torsdag 18 mars 2010

Sorgesång


Nu har min bokcirkel träffats och diskuterat SORGESÅNG av Siri Hustvedt. Jag tyckte mycket om den här boken, även om det ibland kunde kännas att det var lite väl många berättelser på gång samtidigt. Vissa händelser blev inte mer än parenteser, ett litet sidospår som det inte blev särskilt mycket med, utan kändes oavslutade.

En sak jag tänkte på när jag läste var att boken handlar mycket om olika sätt att uttrycka sig på; skriva, måla, fota, gå i terapi etc. Boken handlar också mycket om minnen och hur man väljer att förvalta sina minnen.

Det hela utspelar sig i New York och i Minnesota. Vi får följa Erik Davidsen, som arbetar som psykoterapeut i NY. Han lever ett ensamt liv efter sin skilsmässa. Vi möter också hans syster Inga, och hennes dotter Sonja. Ingas man, berömd författare och regissör, dog för ett antal år sedan och Inga har mycket sorg kvar att bearbeta. Utöver tragedin att fadern dog upplevde Sonja 11/9 på när håll.

Miranda och hennes dotter, Eriks hyresgäster, är andra viktiga personer i boken. Liksom Eriks och Ingas döde far och Mirandas före detta man.

Det händer så mycket i boken och den är så full av komplexa människor, deras öden och symbolik att det skulle krävas ett väldigt långt inlägg för att göra allt rättvisa. Istället för att skriva långt (och virrigt?) uppmanar jag istället till läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar