måndag 22 mars 2010

Kalle Skavank


BRANDEN VID SÖDERBYSJÖN; Petrus Dahlin

Detta är en av de böcker jag kommer att ta med mig när jag besöker en annan skola än där jag själv arbetar, senare i veckan.

Det här är den 7:e boken om Kalle Skavank och hans kusin Dilsa. I alla böckerna får man en kort förklaring till varför Kalle kallas för just Kalle Skavank. Det är en mycket sorglig anledning. När Kalle var liten var han väldigt nära att dö, då han blev påkörd av ett tåg. Det gjorde han nu inte, men han miste sitt ena ben och sin mamma, som dog när hon räddade Kalle. Nu har Kalle en protes och klarar sig alldeles utmärkt. Det märks knappt på honom att han har ett riktigt ben och en benprotes.

Den här händelsen står det inte så mycket om i böckerna, mer än att man ibland får reda på att det kan vara besvärligt att exempelvis cykla långt.

Kalle bor tillsammans med sin pappa som också har en kiosk där Kalle brukar hjälpa till på helger och lov. Därför brukar han kalla sig kioskdeckare, som man också brukade kalla de deckare som gick att köpa i just kiosker när Kalles pappa växte upp. I alla böckerna är Dilsa, en av Kalles kusiner med. De löser mysterierna tillsammans och ofta är det faktiskt Dilsa som kommer på det där sista som gör att de tillslut löser gåtan.

Böckerna om Kalle Skavank är spännande, och jag tycker att de två sista; GRAVSTENEN I ENSKEDEDALEN och BRANDEN VID SÖDERBYSJÖN är lite hemskare och mörkare än de andra. I den senast BRANDEN…hotas exempelvis Kalle och Dilsa av tre aggressiva tonårskillar i kiosken som Kalles pappa äger och det hela känns lite otäckt.

Ofta blir man lite vilseledd i böckerna. Man tror att man vet precis vem som har begått brottet, men så tillkommer det nya bevis, och man tvingas ändra uppfattning. De här böckerna tycker jag kan läsas av barn mellan ca 8-11 år, beroende på hur långt man kommit i sin läsning och om man gillar deckare och spänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar