måndag 15 mars 2010

Janis den magnifika


JANIS DEN MAGNIFIKA; Johanna Nilsson

På baksidan av boken står det:

”Jag heter Janis och just nu sitter jag i brorsans bil, som jag snott. Jag är sjutton år och har inget körkort, men det skiter jag i, för jag måste norrut, bara norrut, för att hitta det ultimata som jag och Emelie sa att vi skulle hitta tillsammans. Och så ska jag sörja tills ingen sorg finns kvar.”

Visst blir man nyfiken? Jag blev det i alla fall, och jag blev inte besviken. Förvånad kanske, men inte besviken. Förvånad över att anledningen till att Janis snor brorsans bil och drar norrut inte var den som jag först trodde.

Det dröjer inte så länge innan man som läsare får reda på vad som hänt. Varför Janis åker på sin roadtrip ensam, och inte tillsammans med Emelie som de hade planerat. De två skulle göra sitt livs resa när de slutat skolan. Träffa fantastiska människor, vara med om häftiga upplevelser, se norrskenet…Nu blev det inte så. Emelie svek, eller svek Janis?

Det här är en bok som tar upp många svåra ämnen. Kompisskap, utanförskap, kärlek, vuxna som sviker och mycket annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar