torsdag 18 februari 2010

Tusen strålande solar


TUSEN STRÅLANDE SOLAR; Khaled Hosseini

Jag tyckte mycket om Khaled Hosseinis FLYGA DRAKE, men jag undrar om jag inte tycker TUSEN STRÅLANDE SOLAR är ännu bättre.

Vi har Mariam som är oäkta dotter till en rik man och en tjänstekvinna i hans hus. Mariam och mamman placeras i en liten, mycket enkel stuga utanför staden och lever mycket fattigt. Fadern tar ett visst ansvar, men inte fullt ut. Hans fruar sätter sig på tvären, de vill inte ha med Mariam att göra.

När hon är 15 år, och helt ensam i världen, blir hon bortgift med en mycket äldre man, Rashid. Mariam tvingas med till Kabul där Rashid bor och arbetar som skomakare. Det blir ett barnlöst, våldsamt äktenskap. Rashid är en sadistisk man som gör som han behagar. När han tar sig en andra hustru, Laila, blir Mariam och Laila efter ett tag under samma tak som systrar. De stärker varandra att uthärda sin vardag full av våld, både i hemmet och i staden för övrigt, i krigets Kabul.

Otroligt stark, våldsam och sorglig bok, som ändå förmedlar så mycket värme och kärlek.

3 kommentarer:

  1. Jag läste Flyga drake för ganska länge sen och tyckte om den. Tusen strålande solar står i bokhyllan och väntar på att bli läst men av någon oförståelig anledning har jag inte kommit mej för att börja med den än...

    SvaraRadera
  2. Det var likadant för mig. Jag väntade ända tills nu med att läsa Tusen strålande solar, fast jag tyckte väldigt mycket om Flyga drake. Kanske var Flyga drake så intensiv så man behövde vänta ett tag med nästa?

    SvaraRadera
  3. Jo, så kan det nog vara...
    Jag ska läsa Tusen strålande solar när jag är på rätt humör för den typen av bok :-).

    SvaraRadera