torsdag 25 februari 2010

Presidentens hustru


PRESIDENTENS HUSTRU; Curtis Sittenfeld

Alice växer upp i en småstad i Wisconsin, USA. Hon är en ganska typisk duktig flicka, klarar sig bra i skolan, inga större problem vare sig i hemmet eller utanför. Då hon är på väg in i sitt första kärleksförhållande sker en tragisk dödsolycka där Alice själv är inblandad. Olyckan gör att hela tillvaron vänds upp och ned.

Sakta går livet vidare, och Alice utbildar sig till bibliotekarie Hon trivs med sitt arbete, har ett starkt samhälleligt intresse och är en trogen demokrat. Lite grand till sin egen förvåning gifter hon sig med Charlie Blackwell, som kommer ifrån en stor välkänd republikans familj.

Den värld Alice gifter in sig i är för henne helt främmande. Hon älskar sin man, men inte hans åsikter. Är det möjligt att leva ett liv på det viset?

Curtis Sittenfeld skildrar Amerikansk medel- och överklass så detaljrikt och levande att miljöerna känns helt hemtama även för en läsare som aldrig satt sin fot i USA. Av någon anledning påminner boken mig om en roman som jag läste för längesedan av Anne Rivers Siddons; SOMMARPARADISET, och jag vet inte riktigt varför. Kanske är det beskrivningarna av det där som är så självklart i vissa kretsar, gamla traditioner som lever kvar generation efter generation, i små slutna samhällen där de bättre bemedlade firar sina somrar?

Jag tycker mycket om PRESIDENTENS HUSTRU. Jag har läst Curtis Sittenfelds tidigare böcker; I EN KLASS FÖR SIG och MANNEN I MINA DRÖMMAR och tycker mycket om dem också, men den här senaste höjer sig, tycker jag, över de andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar