onsdag 17 februari 2010

Älskade syster


Första vuxenromanen jag skriver om här på bloggen blir ÄLSKADE SYSTER av Joyce Carol Oates.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg kommer jag från och med nu att förutom skriva om de ungdomsböcker jag läser även skriva lite kort om de vuxenböcker jag har läst, med start i januari 2010.

Romanen bygger på en verklig händelse, ett mord på en liten sexårig flicka som fortfarande är ouppklarat. I Oates roman får vi hennes personliga tolkning av vad som kan ha skett.

Det är en oerhört stark berättelse om en mycket dysfunktionell familj i USA. Vi får en mörk bild av vårt utseende och media fixerade samhälle. Vissa människor gör allt för att synas och höras, även om det innebär att man utnyttjar sina egna barn till det yttersta.

Pappan i familjen är aggressiv och frånvarande. Mamman är oansvarig, självisk och världsfrånvänd. Hon lever på gamla minnen från när hon var ung, söt och ett lovande ämne inom konståkning.

Till att börja med försöker hon få sonen, den förstfödde, att åka skridskor. Han vill inte, och en scen när mamman försöker tvinga ut honom på isen till de andra barnen och hon själv åker bredvid är så stark att man som läsare vrider sig av obehag.

När sedan lillasyster visar talang för konståkning är mammans lycka gjord. Hon hejar på, tvingar, lockar och köpslår för att dottern ska nå så stora framgångar som möjligt.

Det är storebroderns, Skylers, röst vi hör i romanen. Skyler skriver, uppmuntrad av en präst i sin närhet, ner sitt liv för att kanske minnas mer av vad som faktiskt hände den där fruktansvärda natten då hans syster blev mördad.

Som alltid när jag läser Oates så sträckläste jag ÄLSKADE SYSTER. Ofta är hennes romaner hyfsat tjocka så det gäller att planera in läsningen till lediga dagar. Det här är en , tycker jag, fantastisk roman. Men, har man inte läst något av Joyce Carol Oates tidigare kanske man ska börja med någon annan av hennes böcker. Det finns en hel del att välja bland...

2 kommentarer:

  1. Vilken av hennes böcker tycker du är bäst?
    Vilken ska man börja med?
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Jag tycker bäst om Blonde, en roman om Marylin Monroe. Liksom 'Älskade syster' är det en roman baserad på ett verkligt livsöde, med Oates personliga förklaringar och slutsatser om vad som hände. Foxfire är en bra Joyce Carol Oates att börja med. Handlar om ett tjejgäng i Hammond, delstaten New York. De drivs av att hämnas handlingar de själva utsatts för, till en början ganska oskyldigt, men det drar iväg och blir värre och värre. Mycket utanförskap.

    SvaraRadera