onsdag 15 september 2010

Utan ett ord


UTAN ETT ORD; Linwood Barclay

Jag hade inte läst någonting tidigare av Linwood Barclay, och jag blev helt överlycklig när jag sprang på Utan ett ord. Nu är det ett tag sedan, och jag har hunnit med att läsa ytterligare en bok av författaren; Alltför nära, som jag tyckte lika mycket om. Inlägg om den kommer senare! Nu till UTAN ETT ORD:

Cynthia är 14 år och har haft ett jättebråk med sina föräldrar. Det handlar om för sena utekvällar, olämpligt sällskap och alkohol. Hon störtar upp på sitt rum och somnar ifrån alltihop. När hon vaknar morgonen därpå är huset tomt. Cynthia smyger, med lite dåligt samvete, iväg till skolan, och har nog för avsikt att ställa allt tillrätta igen under kvällen. Men, när hon kommer hem igen är huset fortfarande tomt. Familjen är som bortblåst från jordens yta...Cynthia förstår ingenting, och det står klart att någonting har hänt.Självklart kan Cynthia inte släppa den här händelsen även om åren går. Hon undrar hela tiden om familjen helt enkelt, på grund av någon anledning som hon inte känner till, helt enkelt lämnat hemmet. Utan att bry sig om henne,Cynthia. Den där taggen om att vara lämnad, oönskad och oäkad sitter kvar.

Efter det inledande kapitlet i boen där man får bakgrunden; bråket, att familjen försvan, Cynthias frustration osv, så hoppar handlingen 25 år framåt i tiden. Cynthia är gift och det är han som berättar.

Ett antal händelser gör att Cynthia återigen börjar hoppas att hennes familj lever. Att de lever och att de av en eller annan anledning har valt att inte kontakta henne under alla dessa år. Bland annat så medverkar Cynthia i ett tv-program av slaget, brott som inte blivit uppklarade. Efter tv inslaget händer det ytterligare saker som gör att Cynthia blir än mer misstänksam.

Det här är en riktigt bra spänningsroman, tycker jag. Välskriven och med ett flyt och driv framåt som gör att man absolut vill fortsätta läsa ända till slutet.

Linwood Barclay har skrivit fler böcker. Bland annat en serie om Zack Walker och flera humorböcker. Jag har enbart läst Barclay på svenska, men känner mig lite sugen på att läsa nästa på engelska, det känns som om jag inte riktigt vill vänta på att den ska översättas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar