måndag 27 september 2010

Ursäkta att man vill bli lite älskad, och tack till Alfabeta!


Tack till Alfabeta förlag för recensionsexemplar av Johanna Thydells ’Ursäkta att man vill bli lite älskad’.

URSÄKTA ATT MAN VILL BLI LITE ÄLSKAD; Johanna Thydell

Här är en klockren favorit bland höstens böcker. Jag bara satt och njöt när jag läste Johanna Thydells tredje bok. Så skickligt! Fantastiskt språk, jag satt inte och skruvade på mig som man ibland kan göra när språket känns krystat och tillrättalagt i böcker som kanske i första hand riktar sig till ungdomar, eller unga vuxna.

Nora Johansson är 17 år, och tycker livet är lite krångligt. Hon har egentligen inga jätteproblem. Trevlig familj, inga ätstörningar, inte mobbad eller deprimerad. Men, enligt Nora själv är hon lite för lång, lite för tjock, inte tillräckligt bra i skolan, inte tillräckligt attraktiv när det gäller killar. Till skillnad då, ifrån Lisa Lind. Bästa kompisen sedan lång tid tillbaka. Lisa är snygg och väldigt framgångsrik på pojkvänsfronten. En annan bästa kompis är Jossan. Trygga, snälla och omtänksamma Jossan. De här tre håller ihop i vått och torrt. Stöter och blöter sina problem. Peppar varandra, tröstar varandra och skrattar med varandra.

Ända tills en dag, efter en fest, när Lisa stannar hemma ifrån skolan utan att meddela varför. Hon svarar inte på sms eller när Nora ringer, och Nora anar att någonting är fel men kan inte för sitt liv komma på vad det kan vara. Eller? Kanske hon faktiskt kan ana? Här tycker jag att det blir riktigt bra. När man här och där i texten får lite hintar om att man som läsare kanske inte fått riktigt all information tidigare, av Nora, som berättar.

Kärlek är något som Nora tycker är lite besvärligt också. Viktor Persson t ex. Som beter sig som ….ja, inte som man ska i alla fall. Honom kan Nora inte sluta tänka på. Trots att hon blir dumpad i sista minuten. Två gånger om. Sedan så är det Stoffe. Fina, fina Stoffe som egentligen är Noras brorsas kompis. Som hon plötsligt träffar på en dag. Stoffe har bott i London och är nu tillbaka hemma igen. Plötsligt är Nora inte längre kompisens lillsyrra som hänger sig på och vill vara med. Hon har blivit 17 år! Stoffe är ju egentligen den perfekta killen. Lite äldre, världsvan, snygg och dessutom snäll och omtyckt av föräldrarna. Så, då är det väl bara att bli kär, eller?

En annan sak som jag har stött på i några olika ungdomsböcker det sista, som jag tycker är så mysigt, är det här med schysta äldre brorsor. Det är så härligt att läsa om äldre bröder som är snälla mot sina småsyrror! Så genomsympatiskt! Mer sånt vill jag läsa om.

Som ni redan har förstått så tycker jag mycket om den här boken, och är nog rätt så säker på att den kommer att lånas ut mycket här på Båtsman, så skynda, skynda att reservera!

Åh, nu höll jag på att glömma...Här och var i boken så får man som läsare sig till livs 'Noriska ordspråk'. Helt fantastiska! Några exempel; Skrattar bäst som skrattar snyggast, Alla goda ting är någon annans, Det som inte får hända händer alltid. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar