torsdag 13 januari 2011

Fångad

Titel; Fångad
Författare; Lucy Christopher
Förlag; Rabén & sjögren

Det var ett tag sedan jag läste Fångad, och jag väntade medvetet med att skriva någonting om den, för jag ville få lite tid att fundera. Efter det att jag läst ut boken så var jag lite förvirrad. Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka. Det vet jag inte riktigt nu en tid efter heller!

På sätt och vis så tycker jag om den och på sätt och vis inte. Boken gör att jag känner mig lite obehaglig till mods. Och det är kanske bra? Det är kanske exakt så författaren vill att man som läsare ska känna sig då man läst boken. Ibland kan det ändå kännas OK att bli obehagligt berörd av en bok, men ibland så känns det inte OK, och jag kan inte bestämma mig för hur det är den här gången!

Men, boken handlar i alla fall om Gemma som, när hon är på semester i Bangkok tillsammans med sina föräldrar, blir bortförd av en man som kallar sig för Ty. Han drogar henne och tar med sig henne till Australien. Till ett hus långt, långt ut i vildmarken som han ställt iordning enkom för detta ändamål.

Ty är övertygad om att han genom att ta med sig Gemma, att ta henne bort ifrån allt välbekant och allt hon håller kärt, gör henne en stor tjänst. Han är helt övertygad om att Gemma, efter det att hon kommit över chocken, kommer att inse fördelarna med detta liv Ty valt åt dem båda.

Efter ett tag får man klart för sig att Ty träffade Gemma första gången i London då Gemma bara var 10 år gammal. Ända sedan dess har han haft koll på henne. På vad hon gör, hur hon mår, vem hon umgås med etc.

Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att Gemmas känslor för Ty förändras allt eftersom tiden går. Även om hon hela tiden vill komma tillbaka hem igen, till sina föräldrar och till sina vänner, så ändrar hon gradvis uppfattning om Ty och om vem han är och vad han står för.

Bortser man ifrån min kluvna känsla över att känna mig obehaglig till mods, så är det här en spännande berättelse, och jag tror den kommer att få många läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar