måndag 17 januari 2011

Den förbjudna skogen

Titel; Den förbjudna skogen

Författare; Brandon Mull
Förlag; Rabén & Sjögren

Jag visste inte alls vad jag kunde förvänta mig då jag började läsa den förbjudna skogen, mer än att det var första delen i en Fantasy trilogi.

Boken handlar om syskonen Seth och Kendra som ska tillbringa några veckor hos sin farmor och farfar eftersom deras föräldrar ska ut på en kryssning med mammans släktingar. Barnen kan inte följa med och föräldrarna känner att de måste resa då det handlar om ett arv och en önskan från barnens morföräldrar.

Just den biten tyckte jag kändes lite krystad. Det här med en sista önskan och att alla syskonen skulle åka på en kryssning tillsammans, men att barnen inte skulle med?

Barnen har i alla fall knappt träffat sin farmor och farfar tidigare och ser inte alls fram emot att tillbringa flera veckor mitt ute i ingenstans. Huset ligger långt ute i vildmarken och då de är på väg dit ser de att vägen är kantad med skyltar som lyder; Varning för hagelbössa och Inkräktare torteras osv. Inget vidare trevligt mottagande.

Väl framme får Seth och Kendra reda på att det är en mängd saker som de absolut inte får lov att göra, det finns en hel massa regler som de måste lova att följa. Som att inte gå in i skogen eller gå för nära dammen. Självklart dröjer det inte länge förrän de gör just detta, och snart blir de varse varför de här reglerna har satts upp.

Det är inget vanligt hus farfadern och farmodern bor i (och var finns förresten farmor?), och det är ingen vanlig skog runtom. Farfadern är skogvaktare och det visar vara allt annat än ett enkelt arbete att sköta.

Det här är en ganska lättläst, men spännande bok, och det ska bli intressant att läsa de andra delarna då de ges ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar