måndag 10 januari 2011

Det fördolda

Titel; Det fördolda
Författare; Michael Hjort &; Hans rosenfeldt
Förlag; Norstedts

Jag blev väldigt förvånad då jag insåg att jag inte redan skrivit något inlägg om Det fördolda. Det var ett bra tag sedan jag läste boken, så det är en klar miss från min sida! Men här kommer det.

Det fördolda är första delen i en serie skriven av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt. Precis nyligen kunde man se fösta boken filmatiserad på SVT med Rolf Lassgård i en av huvudrollerna. Kändes lite konstigt att titta på filmen så nära inpå ändå att boken kom ut. Först trodde jag att det var någonting annat, men insåg ju snart att det inte var så det låg till. När man väl vant sig vid tanken kändes det helt OK.

Konstigt däremot var att se andra delen på tv innan andra boken kommit ut. Vad är meningen här? Ska det komma en tvåa i bokserien som man redan sett som film? Eller hoppar de helt enkelt över det som hände i tv serien, andra avsnittet? Jag hänger inte riktigt med hur de tänker här. Ska bli spännande att se vad som händer i bok två. Som jag definitivt ska läsa för jag tycker det här är riktigt bra!

En av huvudpersonerna är Sebastian Bergman, psykolog. I början av boken är Bergman på väg att tömma sina föräldrars hus efter moderns död. Man märker snabbt att han inte har haft något kärleksfullt förhållande gentemot sina föräldrar. Tvärtom verkar det ha varit en mycket kylig relation. Under tiden som Bergman befinner sig i sina föräldrars hus, (som han för övrigt försöker göra sig av med så snart han bara kan, med möbler, personliga tillhörigheter, rubbet) begås det ett mord i staden.

Riksenheten som efter några dagar tar sig an fallet visar sig vara den grupp Sebastian Bergmna tidigare varit verksam inom. Av olika anledningar vill Bergman in i gruppen igen och erbjuder därför sina tjänster. Vilket inte tas emot så där vädigt muntert av vissa av de gamla kollegorna  eftersom Sebastian bergman inte är alldeles enkel att samarbeta med.

Lite känner man ju igen. en grupp poliser med olika karaktärer, en huvudperson som är lite besvärlig att ha att göra med etc. Men det känns inte alls tråkigt eller gammalt! Tvärtom. Det här är underhållande läsning och jag ser mycket fram emtor fortsättningen. Om nu inte bok två då är det man redan sett filmatiserad  förstås. Men så hoppas jag att det inte är. Slutet sedan är riktigt bra. En riktig cliffhanger som gör att man vill läsa mer riktigt snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar