torsdag 18 november 2010

De tusende

Titel; De tusende
Författare; Petter Lidbeck
Illustratör; Max Elmberg Sjöholm
Förlag; Natur & Kultur

Jag känner mig lite kluven till De tusende. Det är utan tvekan en spännande, lättläst berättelse som är fint illustrerad av Max Elmberg Sjöholm, det är inte det jag reagerar på. De händelser i boken jag känner mig kluven inför är det våld, som inte skrivs rätt ut men som ända framgår tydligt, som Gecko (en av de tusende) utsätter Gabrielle för och också Gabrielles hämnd mot Gecko. Det känns obehagligt och det gör att jag känner mig osäker på hur långt ner i åldrarna jag vill rekommendera boken.

Men, jag tror egentligen inte att det har så stor betydelse, för jag tror att många elever kommer att låna och läsa den här boken vare sig jag rekommenderar/bokpratar om den eller inte!


Det hela utspelar sig i en framtid där en dödlig, pestliknande sjukdom har skördat och fortfarande skördar många liv varje dag. De som blir sjuka transporteras till en närliggande ö, där de tas omhand av De tusende. En på tusen överlever nämligen sjukdomen. Men, de är också de värsta smittbärarna så de hålls isolerade från de ännu inte smittade.

Deras arbete är att ta hand om de sjuka under deras sista dagar i livet och därefter bränna deras kroppar. Ett tungt och tröstlöst arbete. En av de överlevande på ön, Gecko (som nämndes ovan), är inte alls nöjd med hur de tusende behandlas. Han vill ha förändring och vill att de överlevande ska göra uppror. Det är trots allt de som kommer att finnas kvar när alla andra är borta. Han vill snabba på förloppet något. Smuggla tillbaka smittbärare till fastlandet för att smittan ska spridas så snabbt som möjligt.

Andra är emot Geckos förslag och tycker det kan liknas vid mord. Bland annat kaptenen som kör färjan fram och tillbaka till fastlandet, vår namnlösa huvudperson och hans vän Mercer. Saken ställs på sin spets då kaptenens dotter är en av de smittade som kommer för att ta färjan till ön.

Som sagt, lättläst, spännande och ganska våldsam dystopi med mycket tänkvärt innehåll. Jag reagerar som sagt starkt på en del av innehållet och vissa bilder i boken. Omslaget tror jag lockar läsare som jag tycker är för unga med tanke på vissa händelser och bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar