onsdag 9 juni 2010

Lite roliga sammanträffanden


Jag skrev ganska nyss om SJÄLENS OSALIGA LÄNGTAN av Audrey Niffeneger, där det ju finns en ande som inte lämnar de levande ifred för ett ögonblick. Nu lyssnar jag på Marian Keyes nya, OVÄNTAT BESÖK PÅ STAR STREET. Jag har inte kommit alls långt, men från första meningen (efter citaten, som jag återkommer till!!!) berättas historien av någon som inte längre lever, en ande av något slag. Det var var det första lite roliga sammanträffandet.

Det andra berör just ett av citaten i början av OVÄNTAT BESÖK...För ett tag sedan såg jag en helt underbar dokumentär om Leonard Cohen på tv. Bland annat fick man höra en helt enorm version av 'There is a crack in eveything, that's were the light gets in'. Det var så bra att jag blev alldeles tagen. De två kvinnor som körade (som jag inte minns namnen på just nu) var helt otroliga. Jag sökte sedan på Spotify, youtube och annat, men kunde inte hitta denna version någonstans. Nu till sammanträffandet! Senaste veckan har jag återigen fått in denna strof i mitt huvud och tänkt att jag måste få höra den igen. Så, i början av OVÄNTAT BESÖK så citeras just dessa rader av Cohen! Lite kul.

En tredje lite rolig grej är att jag för en tid sedan läste DEN TIONDE GÅVAN av Jane Johnson. Boken utspelar sig till ganska stor del i Cornwall, och namnet Tregenna återkommer hela tiden. För några dagar sedan började jag läsa DEN GLÖMDA TRÄDGÅRDEN av Jane Morton, som till stor del utspelar sig i Tregenna, Cornwall.

Det här får ju gärna betyda att jag ska åka till Corwall och kanske på något sätt få tag på rätt version av "There is a crack in everything". Det där med andarna däremot vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Skulle väl kanske i och för sig vara spännande att få kontakt med någon välmenande ande (OBS! någon som så att säga varit ande LÄNGE, det vill säga som inte innebär någon hemsk förändring för någon jag nu känner som icke-ande!!!), så där lite lagom mycket. En ande som liksom kommer in och fixar saker som håller på att gå fel eller så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar