måndag 31 januari 2011

Nattvandraren

Titel; Nattvandraren
Författare; Andrew Taylor
Förlag; Forum

Nattvandraren utspelar sig i London och Cambidge år 1786. Huvudpersonen, John Holdsworth, har i snabb följd förlorat först sin son och därefter sin hustru, båda i drunkningsolyckor.

Hustrun, som drevs till vansinne av sorg och skuldkänslor efter förlusten av sonen spenderade allt de hade och ägde på olika medium för att få kontakt med sonen efter döden. Holdsworth står efter sin frus död helt barskrapad och på väg att förlora sitt boende, då en rik änka som läst hans bok om andeväsen, tar kontakt och vill anställa honom.

Väl i Cambridge, dit tjänsten för honom, blir Holdsworth inblandad i fler mysterier än att bota änkans son som förlorat förståndet, och bestämt hävdar att han sett ett spöke.

Cambridgemiljöerna är väldigt fint skildrade. Man kan klart och tydligt se de lite skamfilade salongerna och de dimbeslöjade broarna framför sig. Det här var den andra romanen av Andrew Taylor för min del och det lär absolut bli fler. Jag kan bara inte riktigt bestämma mig för att ta dem i kronologisk ordning och fortsätta med Främlingars dom, som är nummer två i Rothtrilogin, eftersom jag redan läst den första delen; De fyra yttersta tingen. Eller om jag ska sticka emellan med Den amerikanska pojken eller Det blödande hjärtat, båda vilka jag har skyhöga förväntningar på...Svåra beslut att fatta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar